Akademici z Ostravské univerzity objevili v jantarech nové druhy hmyzu. Jsou cenným důkazem evoluce

Vědci z Ostravské univerzity objevili v jantaru nový druh hmyzu, který je cenným důkazem o evoluci dvoukřídlého hmyzu v druhohorách. Nese v sobě totiž znaky hned několika čeledí, navíc v neobvyklé kombinaci. Fosilie pocházejí z Barmy a jsou staré zhruba 100 milionů let. Nález pomůže odhalit vývoj některých vybraných živočichů.

Ostrava Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fosilní moucha Adamacrocera adami. Druh objevený docentem Janem Ševčíkem

Fosilní moucha Adamacrocera adami. Druh objevený docentem Janem Ševčíkem | Zdroj: Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity

Jan Ševčík a Petra Kočárek objev publikovali i na stránkách prestižních vědeckých časopisů.

„Je až neuvěřitelné, jak dobře jsou zástupci hmyzu z této éry v jantaru zachováni. Je to jako kdyby je včera někdo ulovil a vyrobil mikroskopický preparát,“ uvedla mluvčí univerzity Lucie Fremrová.

‚Uhynuly před měsícem?’ Vědci zkoumali 99 milionů let staré žáby v jantaru

Číst článek

Dodala, že s hledáním dalších zajímavých exemplářů z jantaru ostravští vědci zdaleka nekončí. „Už teď zkoumají další zajímavé objevy, které se v blízké budoucnosti můžou stát námětem pro další publikace,“ dodala mluvčí.

Docent Jan Ševčík nový druh i rod symbolicky pojmenoval po svém synovi. Jeho fosilní moucha Adamacrocera adami je podle mluvčí cenným důkazem o evoluci dvoukřídlého hmyzu v druhohorách. Nese v sobě totiž znaky hned několika čeledí, a navíc v neobvyklé kombinaci.

Docent Petr Kočárek objevil v barmském jantaru nový druh i rod rovnokřídlého hmyzu, který pojmenoval Ellca nevelka, čímž zároveň hravě odkazuje na jeho nepatrné rozměry. Jde o zástupce vyhynulé čeledi na pomezí kobylek a sarančí.

Klára Křižáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít