Volkswagen Golf R CKD 2024: harga diumum RM334,012 dengan VAP; ekzos Akrapovic, mod Drift

Volkswagen Golf R CKD 2024: harga diumum RM334,012 dengan VAP; ekzos Akrapovic, mod Drift

Selepas spesifikasinya ditunjukkan pada Ogos tahun lalu, hari ini harga bagi Volkswagen Golf R untuk versi pemasangan tempatan (CKD) 2024 secara rasmi diumumkan oleh Volkswagen Passengger Cars Malaysia (VPCM), di mana ia dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM334,012.

Harga tersebut adalah termasuk Pakej Jaminan Volkswagen (VAP) yang merangkumi penyelenggaraan percuma, jaminan tanpa had perbatuan dan bantuan tepi jalan percuma selama 5 tahun. Sekiranya pelanggan mahukan hot-hatch ini tanpa VAP, harga jualan atas jalannya adalah RM317,434 dan waranti yang diberikan hanya dua tahun tanpa had perbatuan bersama bantuan tepi jalan selama lima-tahun.

Golf R yang dipasang di Pekan, Pahang ini merupakan versi pertama yang diproduksi di dunia luar dari Jerman. Dan walaupun ia dijual pada harga lebih murah berbanding versi CBU sebelumnya yang dijual pada harga RM356,412, Golf R CKD ini menampilkan beberapa tingkat taraf lebih baik.

Yang pertama, ia kini datang terus dengan pakej R Performance. Ini bermakna ia menerima set ekzos titanium Akrapovic yang tujuh kilogram lebih ringan berbanding ekzos biasa, bersama tambahan mod pemanduan Drift dan Special, spoiler belakang khas serta rim Estoril 19 inci – kssemuanya diberikan secara standard menerusi pakej R Performance tersebut.

Volkswagen Golf R CKD 2024: harga diumum RM334,012 dengan VAP; ekzos Akrapovic, mod Drift

Bagi mod Drift yang dibekalkan, ia boleh diakses melalui butang R pada stereng bagi menutup fungsi Electronic Stability Control (ESC) dan kuasa akan dihantar lebih kepada roda belakang, membolehkan pemandu membuat aksi drift. Manakala untuk Special pula ia adalah untuk pemanduan lebih pantas dengan memberikan lebih kuasa cengkaman.

Sistem keselamatan pada Golf R CKD ini turut dipertingkat menerusi pemandanan sistem bantuan pemanduan Volkswagen IQ.Drive, yang memberikan fungsi termasuk Adaptive Cruise Control (ACC), Side Assist, Front Assist, Lane Assist dan Emergency Assist.

Beberapa perubahan juga dapat dilihat pada bahagian kabin Golf R CKD ini, antaranya ia kini sudah dipadankan dengan paparan head-up, pengecas telefon tanpa wayar serta lampu tinggi automatik.

Walau bagaimanapun, ia masih menerima unit rangkaian kuasa yang sama iaitu enjin 2.0 liter TSI EA888 berkuasa 320 PS dan tork maksima 400 Nm yang dipadankan dengan transmisi DSG klac berkembar tujuh kelajuan. Selari dengan tradisi lencana R, kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem pacuan semda roda 4Motion. Ini bukan sahaja membantunya mendapat pengedalian lebih baik, malah dapat melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat dan mencapai kelajuan maksimum 250 km/j.

Volkswagen Golf R CKD 2024: harga diumum RM334,012 dengan VAP; ekzos Akrapovic, mod Drift

VPCM juga mengesahkan bahawa Golf R CKD ini ditawarkan dalam tiga warna untuk pasaran Malaysia iaitu Lapiz Blue, Deep Black dan Pure White.

“Golf R membuktikan keupayaan sebenar pasukan Volkswagen R. Model-model R berpaksikan kepada jentera paling berkuasa dan terbaik. Golf R ialah model paling sporty dan menjentik emosi daripada Volkswagen yang memberi inspirasi buat para peminat hatchback bergenerasi lamanya,” kata Pengarah Urusan VPCM, Denyu Bostandzhiev

“Memasang hatchback berprestasi tinggi seperti ini secara tempatan sememangnya satu pencapaian besar buat kami. Tambahan pula, kami sungguh gembira dapat memperkenalkan model yang mencatat sejarah ini pada harga yang sangat kompetitif. Stok adalah terhad, jadi saya sarankan supaya para peminat untuk membuat tempahan pada hari ini!” tambahnya lagi.

Bagi mereka yang mahu melihat sendiri Golf R CKD 2024 ini, ia akan dipamerkan pada acara Malaysia Autoshow yang berlangsung pada 22 hingga 26 Mei 2024 di MAEPS Serdang. Turut dipamerkan di ruang pameran Volkswagen yang terletak di Hall 2 ialah Touareg 3.0TSI V6 R-Line 4MOTION baharu dan Arteon 2.0TSI R-Line 4MOTION.

VPCM turut akan menawarkan lebih banyak ganjaran kepada pelanggan yang menghadiri Malaysia Autoshow tersebut dengan menawarkan promosi istimewa iaitu penjimatan sehingga RM36,000. Mereka yang membeli Arteon juga akan menikmati penyelenggaraan percuma selama tujuh tahun.

Malah pelanggan yang menempah mana-mana model Volkswagen pada acara Malaysia Autoshow berpeluang untuk memenangi percutian mewah yang ditanggung sepenuhnya untuk dua orang ke The Banjaran Hotsprings Retreat di Ipoh, Perak. Promosi ini juga ditawarkan ke seluruh negara sehingga 31 Mei 2024.

GALERI:Gambar rasmi Volkswagen Golf R 2024 CKD

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required