Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Partnerský vztah nehraje roli. Vajíčko si pro početí samo vybírá ‚vítěznou spermii’, uvádí nejnovější studie

Stockholm/Praha - Vědci ze Stockholmské univerzity ve spolupráci s odborníky z Manchesteru zjistili, že lidská vajíčka si vybírají spermii, se kterou dojde k početí. Produkují totiž chemické látky, které působí odlišně na spermie různých mužů. Partnerský vztah zde nehraje roli, vajíčka v polovině případů upřednostnila spermie odlišných protějšků. Studie byla zveřejněna odborným časopisem Proceedings of Royal Society.

Spermie a vajíčko foto: Shutterstock

Nezdravá strava snižuje hladinu testosteronu a zabíjí spermie, vyplývá ze studie

„Lidská vejce uvolňují látky zvané chemoatraktanty, které zanechávají jakousi chemickou stopu, jež spermie používají k nalezení neoplodněných vajíček,“ sdělil jeden z autorů studie John Fitzpatrick, odborný asistent katedry zoologie Stockholmské univerzity ve Švédsku. Studie byla publikována minulý týden odborným časopisem Proceedings of Royal Society.

„Co jsme dosud nevěděli, je, že tyto chemické látky působí odlišně na sperma různých mužů a ve skutečnosti volí, jaká spermie bude úspěšná,“ dodal také Fitzpatrick. Ke zkoumání měli vědci k dispozici sperma a folikulární tekutinu, která vytváří jakýsi obal kolem vajíček a obsahuje zmíněné chemoatraktanty od šestnácti párů, kteří podstoupili asistovanou reprodukci v nemocnici St. Mary’s v anglickém Manchesteru.

Jak píše server CNN, vědci přišli se zajímavým zjištěním, a sice že ne vždy si  vajíčko vybralo spermii partnera ženy. „Očekávali jsme, že uvidíme nějaký partnerský efekt, ale v polovině případů vajíčka přitahovala více spermií od náhodného muže,“ informovali vědci. Nejpravděpodobnějším vysvětlením je prý to, že zmíněné probíhající chemické signály umožňují ženě vybrat si muže, který je k ní více geneticky kompatibilní.

Hon za vhodným genem

Partnera jako geneticky kompatibilního určuje podle Fitzpatricka komplex genů nazývaný Hlavní histokompatibilní komplex, zkráceně MHC (major histocompatibility complex). V podstatě jsou tyto geny určené pro boj proti infekci, nemocem a pomáhají k dobré funkci imunitního systému. „Pokud má partner rozdílnou kombinaci genů, tak potomstvo bude schopno bojovat s širší škálou nemocí a patogenů,“ dodal Fitzpatrick.

Mužské plodnosti škodí kouření i obezita. Za půl století se počet spermií zmenšil o 75 procent

Cesta spermie k vajíčku je však dlouhá. Vědci přirovnávají ženský reprodukční systém k překážkové dráze. Savci včetně lidí jsou totiž naprogramovaní tak, aby dali svým potomkům co největší šanci na přežití. Lidské tělo si tak vyvinulo nejrozmanitější metody, jak odměnit „nejsilnějšího nápadníka,“ a naopak díky jeho složitosti vyloučit ty méně přijatelné. Tělo současně vnímá spermie jako bakterie a útočí na ně. K blízkosti vejce se dostane pouze 250 spermií z původních milionů.

„V tuto chvíli může vajíčko ovlivnit, které spermie vyhrají závod s chemikáliemi, které se uvolňují ve folikulární tekutině,“zmínil jeden z výzkumníků. Právě tyto chemické signály jsou údajně důležité pouze v posledních dvou centimetrech dělících vejce od spermie. „Je to poslední fáze, kdy ženy vytěsňují méně přijatelné sperma,“ dodali vědci.

Autoři:

Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!