Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie

Čeští vědci přispěli k výzkumu funkce hormonů cytokininů, které ovlivňují vývoj rostlin

PRAHA - Důležitý krok pro další poznání fungování rostlinných hormonů - cytokininů - udělali čeští vědci ve spolupráci s výzkumníky z Rakouska, Švédska a Velké Británie. Prokázali, že receptory těchto hormonů, nezbytných pro spuštění molekulárně-biologických pochodů v rostlině, se nacházejí také na povrchu buněk, a nikoliv jen v jejich nitru.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Atelier Flera

Akademie věd ČR (AV) o výzkumu informovala v tiskové zprávě. Výzkum cytokininů má v Česku dlouhou tradici, na níž nynější tým navazoval. AV uvedla, že receptory cytokininů vědci u rostlin objevili na přelomu tisíciletí. Přes převládající přesvědčení o umístění receptorů hlavně v nitru buněk podle vědců některé indicie naznačovaly, že funkční receptory jsou i na povrchu.

Počet netopýrů, kteří zimují v jeskyni Býčí skála, vzrostl, tvrdí vědci

„Proto jsme intenzivně hledali nástroj k tomu, abychom to mohli prokázat. Výsledek je průlomový, jako první jsme dokázali zdokumentovat, že receptory cytokininů se skutečně vyskytují na povrchu některých typů buněk. Podařilo se také rozklíčovat, za jakých okolností se tak děje a jakými drahami se receptory pohybují z nitra buňky na její povrch a naopak,“ popsal Lukáš Spíchal z Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH) v Olomouci.

„Role těchto hormonů při vývoji kořene stále není dostatečně objasněna a naše výsledky naznačují, že existuje řada regulačních mechanismů, které dosud nebyly zmapovány,“ podotkl Ondřej Novák, který působí v Laboratoři růstových regulátorů. „Vliv velikosti a architektury kořenového systému na výnos plodin či kvalitu sklizně je přitom jedním z objektů zájmu současného šlechtitelství. Bližší pochopení regulační úlohy cytokininů může být užitečné i pro vývoj nové generace sloučenin odvozených od těchto hormonů, které by byly využitelné v zemědělství,“ dodal.

Prestižní odborný časopis Nature Communications publikoval výsledky téměř desetiletého výzkumu ve dvou na sebe navazujících článcích.

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...