Vlastimil Resl - eWRC.cz
21. 7. 2021 16:48 − 14540× − 20

Tomáš Enge: „Historici potřebují častější servis!“

Třetí místo obsadila na Rally Bohemia v MČRHA posádka Tomáš Enge – Lucie Engová s vozem Ford Escort RS 2000 MKII.

„Dojmy jsou však rozpačité. Ani ne proto, že se nám opět nepodařilo vybojovat vítězství, které nám loni těsně uniklo. Jde spíše o velký počet technických problémů, které všeobecně kazí v kategorii historiků mnohým radost ze závodění,“ začíná naše povídání pilot, který do soutěže vstoupil vynikajícím časem na mladoboleslavské Městské erzetě.

„Ten čas mnoho soupeřů nechápalo. Já jim však říkal, že na okruhu se tomu nemohou divit (smích). Jela se tři kola a já si až v tom posledním uvědomil, že někdo sedí vedle a něco říká. Lucka samozřejmě četla dále, i když jsem jí říkal, že nemusí (úsměv). Okruhovou zkoušku holt jedu na oči. Je mi úplně jedno, jestli máme zatáčku označenou číslem jedna nebo deset. Tři průjezdy během seznamovaček mi zcela stačí, abych si trať okruhových vložek zapamatoval naprosto přesně. Navíc zatímco my se snažili jet naprosto přesně a čistě, někteří soupeři chybovali.“

I na klasických rychlostních zkouškách se vám dlouho dařilo držet druhé místo. Na té osmé a deváté jste však nabrali ztrátu.

„V kopcích na Železnobrodsku se projevila síla Cosworthů. Z naší snahy stačit jim pramenila chyba během druhého Bzí. Na hrbolaté cestě, úzké na jedno auto, jsem začal brzdit před prudkou zatáčkou. Tím, jak přední kola Escorta drží jen stabilizátor a nejsou tam žádná ramena, občas se vytrhne volant z ruky. Přesně to se stalo. Následoval výlet na trávu, kde jsem již nedokázal zabrzdit, a narazili jsme do protisvahu. Přítomní diváci nám naštěstí pomohli zpět na trať. Výsledkem byla vedle časové ztráty i hrozná rozbíhavost auta. Kvůli tomu jsme museli jet pomalu i následující Radostín. Zde odstoupil do té doby vedoucí Vlastík Neumann a my rázem ztráceli na vedoucího Jirku Káňu necelou půlminutu a druhého Mirka Janotu šest vteřin. Po opravě auta ve večerním servisu tak šance na vítězství stále byly reálné.“

Neděle ovšem opět nezačala optimálně.

„Escort se zřejmě rozhodl nám sobotní chování k němu spočítat. Dostával opravdu hodně zahulit. Začaly nás zlobit další věci. Dopoledne se nejdříve uvolnilo řízení, takže auto plavalo zprava doleva. Poté tekl ze zadního diferenciálu přes ložiska poloos olej do zadních brzd. Jelikož toto auto má bubnové brzdy, zadní kola nebrzdila. Místo ataku prvních pozic následoval propad na čtvrté místo za Libora Kotrmona. Při snaze zabojovat s ním o pódium nám však prasknul silentblok na zadní nápravě. Ta cestovala a my museli znovu zvolnit. Ani to ještě nebylo vše. Na poslední erzetě přestal dobíjet alternátor. Po odstoupení Jirky Káni to nakonec třetí místo dalo. Do Mladé Boleslavi jsme však dojeli zuby nehty a na cílovou rampu museli auto dotlačit. Baterka už totiž neměla proud. Obrovské poděkování patří všem mechanikům, kteří udržovali auto v chodu. Zpočátku na boj o vítězství bylo. Jak to však v historicích často bývá, o výsledcích rozhoduje technika a její spolehlivost.“

Technika však v historicích potrápila mnohem více posádek.

„Právě to chci zmínit. Z šestatřiceti posádek MČRHA jich dokončilo devatenáct. Havárie byla příčinou pouze v jednom případě. Jinak jde výhradně o technické závady. To hovoří za vše. Je to logické. Nedělají se různé repase komponentů jako na soudobých autech. Navíc současná historická auta závodila před dvaceti, třiceti lety, kdy byl povolen servis za každou vložkou. Podle toho byla stavěná. Je problém s nimi odjet bez problémů rundu tří, čtyř erzet a dojet do servisní zóny, pokud člověk chce jet poctivě a nepodvádět použitím spolehlivějších, ale nehomologovaných dílů. Dost často začne někde něco téct, cinkat, klepat, ohne se. Mnohdy banální závady pak znamenají zbytečná odstoupení.“

Vidíš nějaké řešení?

„Úplně jednoduché. Povolit historikům servis po každé erzetě anebo alespoň po dvou. V Maďarsku to takhle funguje. Opravdu to není nijak složité. Úplně by postačilo jedno osobní auto, mechanik či dva. Nářadí, nějaký olej a voda na dolití. My třeba takhle jednou museli odstoupit kvůli karburátoru. Nebyli jsme schopni ho naladit ani během telefonické konzultace s mechanikem. On sám si s tím poté poradil ani ne během pěti minut použitím šroubováku a posloucháním zvuku motoru. Zbytečné odstoupení. Přitom stejně na přejezdu většinou někde zastavíme a tam by doprovody mohly počkat a tyto věci vyřešit. Náklady pro nás by byly minimální. Maximálně nějaké dva tisíce za naftu. Není to jen můj názor. Dle debat mezi námi, účastníky MČRHA, by nás toto uvítala většina.“

Mnozí mohou namítnout, že by hrozilo na přejezdech závodění doprovodů v civilním provozu.

„To se přece dá snadno vyřešit. Do těch několika aut lze dát GPS. Věřím, že kdo by chtěl tyto doprovody po každé erzetě využívat, neměl by problém zaplatit nějakou částku navíc i ve startovném. Stejně jako si připlácí ten, kdo chce jet oficiální shakedown. Osobně raději nějakou korunu zaplatím, než abych zbytečně odstoupil kvůli snadno řešitelné banalitě anebo si nemohl zazávodit naplno. Zvláště v kategorii, kterou jede většina z nás především pro radost bez velkých sponzorů a vesměs za své soukromé peníze. A banální odstoupení, která u těchto starých aut jsou stálou velkou hrozbou, nadšení kazí. Hranice mezi dokončením a odstoupením je zde hrozně tenká. Přitom opravdu stačí málo a změna předpisů by mohla učinit šťastnými nejen posádky, ale i diváky a pořadatele. Mnoho z nich totiž dle ohlasů kategorii historiků fandí.“

Závěrem se tě zeptám na další letošní rallyové plány?

„Vše závisí na mém pracovním programu. Velice rád bych se zúčastnil Barumky, která letos bude jubilejní. Obávám se však, že mi to pracovní povinnosti nedovolí. Pokud mi do toho nic nevleze, určitě bychom rádi jeli Pačejov a Český Krumlov.“

Komentářů celkem: 20
21. 7. 2021 16:56
1 0
Obecně by u historiků měla být jistá míra tolerance i vzhledem k technice, protože málokteré auto je opravdu 100% podle dobových homologací. A pokud je, má často problém soutěže vůbec dojet. Viz například dodatečné vyloučení Martina Klika z Bohemky. Bere to těm klukům akorát chuť jezdit soutěže.
21. 7. 2021 17:22
0 1
No nevím nevím jestli úplně tolerovat u historiků řízené zapalování smajlík
21. 7. 2021 17:39
0 0
Pokud jsem četl, tak auto s tím bylo 3x na technické na Chodově a nikdy proti tomu nikdo nic neměl. Prý snad to jde dopsat oficiálně i do TP.
21. 7. 2021 18:01
0 0
Na testování v chodově se z 90% kontrolují papíry platné homologace ,pásu, sedaček, nádrží ,hasícího systemu kontrolují se svary na rámu...technika jde trošku stranou za prvé je tam tolik aut, že by se tam bylo týden a za druhé ty co podvádí by to stejně do prvního závodu poskládali zase jinak, takže jediná možnost jak ty auta rozebírat a zaručit aspoň minimální fair play je rozebírat po závodě... a co že jde vlastně oficiálně dopsat do TP ???smajlíksmajlíksmajlíksmajlík
21. 7. 2021 18:41
0 0
Tak ač jsem nebyl účastníkem rally, dovolím si připomenout posádce Enge-Engová , že dle Standardních propozic č.3.4.1.1: Posádky se musí chovat vždy sportovním způsobem a taky 3.4.1.2 : Použití jiné než vlastní síly nebo tlačení/ručně/ či použití jiného způsobu pohybu vozu je zakázáno...
Novac: Možnost použití elektronického zapalování je povolena přílohou "J" minimálně od roku 1982
21. 7. 2021 22:04
0 0
Navrhuji po každé RZ také přezouvací zóny. Přecejen může začít pršet a nikdo snad nechce vidět zbytečné nehody kvůli nevhodným pneumatikám, či jiná banální odstoupení.
Také tankovací zóny bych dal po každé RZ, ať se zbytečně nevozí plná nádrž a může se pořádně závodit s lehčími vozy. Navíc nikdo nebude banálně odstupovat v případě, že mu na přejezdu dojde palivo.
Ta rally by se dala tak moc vylepšit!
smajlík
21. 7. 2021 23:06
0 0
Vubec netusim jestli ted historici dostavaji nejake ceny za vitezstvi apod.
Kazdopadne jestli se ma povolit servis po kazde RZ a treba neresit homologace a pouziti neorig. dilu tak pak jednoznacne zmenit formu souteze na "show" kde se treba ani nemeri/nezverejnuji casy, pripadne nevyhlasuje vitez a nedavaji ceny.

Za mne by to rozdil nebyl, casy historiku naprosto nesleduju at uz v CR nebo na Rally Legend. I tak se na jejich jizdu obcas podivam.
Jenze at uz v soucasne, nebo jeste vice "show" forme, to proste neni neco na co bych se chtel koukat jednou mesicne nebo jednou za 14 dni. 2-3 rocne max staci.
Tedy naprosto nesdilim predstavy V.Stajfa ze tohle je budoucnost rally.
22. 7. 2021 07:31
1 0
knight:
Tak já naopak sdílím představu V. Štajfa (byť jsem si nezaznamenal = nečetl); já naopak (a nejsu a nebudu sám) přestanu sledovat vysavače na rally tratích a budu chodit/jezdit tam, kde se nechám "osmradit" spáleným benzínem za doprovodu decibelů (a to se sane jen prostřednictvím historiků).
A proč si nepřiznat, že na názoru T. Engeho něco je?? Proč nezačít - kde jinde, než na úrovni národní sporotovní autority - diskuzi o změně nějakých podmínek než jsou v ZÚ nastavené pro současná auta.
22. 7. 2021 08:18
0 0
nokian:souhlas pane,taky mě ten "šum svistu" nebere smajlík
22. 7. 2021 11:24
2 0
Původně napsal Novac
No nevím nevím jestli úplně tolerovat u historiků řízené zapalování smajlík
Ono jde použít neřízené? smajlík
To funguje na základě náhodných výbuchů? smajlíksmajlíksmajlík
23. 7. 2021 18:17
2 0
Původně napsal Shacki
Obecně by u historiků měla být jistá míra tolerance i vzhledem k technice, protože málokteré auto je opravdu 100% podle dobových homologací. A pokud je, má často problém soutěže vůbec dojet. Viz například dodatečné vyloučení Martina Klika z Bohemky. Bere to těm klukům akorát chuť jezdit soutěže.
Dlouho jsem sledoval komentáře jen z povzdálí (a někdy se nestačil divit, kolik "odborníků" tady je), Teď už mě to nedalo a zkusím se zapojit.
Mám drobné zkušenosti s technikou a jízdou vozidlem LADA VFTS.
S obdivem a úctou sleduji výkony zvláště některých "vymaštěnců" ( Němec, Hráček, Klik, Černý....), protože si zhruba dovedu představit, jako se to auto chová.
A abych pravdu řekl, ani se nedivím, že pro některé posádky to musí být frustrující a jsou vytvářeny tlaky viz. rozebírání Klika, jeho vyloučení na rozdělovač a podobně.
Abych se tomuto vyhnul, auto jsem otestoval do třídy 18 (jedu se soudobými auty) a i tak jsem ho musel "degradovat". Mám už před důchodem, po 30 letech jsem se vrátil a dělám to pro radost. Proto jedu i slovenský mistrák i ČMPR, kde tyto "problémy" nejsou, což je na debatu...
Berte to jako test spojení.
Případné dotazy rád zodpovím.
23. 7. 2021 18:26 Upraveno 18:32
2 0
A že by tem Martin Klik byl takové filuta, že na technickou přejímku tam měl rozdělovač CCCP s pérkama a pak v servisu před UP ho tam zapoměl dát zpátky?
A stejně by mu to nepomohlo, protože jel Hankook a ne historické Barum OR27. A určitě použil minimálně Vervu 100oktanů, což by taky neměl....
A na hlavu si měl dát Cassidu....
24. 7. 2021 21:26
1 0
Když dovolíte, tak jsem pohledal v ang. originálu přílohy "J" z roku 1982 jak je to s možností úprav zapalování a k tomu se vztahující vyloučení M. Klika na Bohemce. Vycházím z toho, že pravděpodobně jede homologaci 222 z roku 1982, proto výše uvedený ročník přílohy.
5.1.12) Zapalování: zapalování, kondenzátor, rozdělovač, přerušovač a kabely se zástrčkou jsou volné ve smyslu systému zapalování (baterie / cívka nebo magneto) a zůstávají stejné podle údajů výrobce pro daný model.
Montáž elektronického zapalovacího systému, i bez mechanického přerušovače, je povolena za předpokladu, že žádná jiná mechanická část, než výše uvedená, není upravena nebo nahrazena. Počet kabelů nesmí být změněn; počet cívek je libovolný...
Tedy pokud je povolena úprava nebo náhrada výše uvedených dílů (kondík, rozdělovač atd.) a nahrazena elektronickým zapalováním, pak je to v pořádku. Z mého pohledu tedy Klikovo vyloučení = žaloba o náhradu škody za zmařenou investici (ale to jsem se jen zasnil).
To Novac: nevím, kolik ti je a co považuješ za historiky, ale i z pohledu mého pokročilého věku je nereálný cpát do Delty, Corolly atd. z ´80 a ´90 let rozdělovač a kondík jen proto, že si myslíš, že to je nesmysl, aby historici měli elektronické zapalování...
To Konšel VFTS: Luboši, benzin RON 100 byl i "za nás", pamatuješ cca od roku 1985 benziňáckou Avii s malou cisternou, která na některý akce vozila "modrej 100 oktanovej"? (GP Brno, Barumka, Bohemka, Ecce Homo atd.). A Cassida byla moc moderní vymoženost, v 1982 tak "jedenáctinýta" nebo "boerka z tuzexu" smajlík. Ale jinak s tvým příspěvkem 100% souhlas...
25. 7. 2021 03:01
0 0
Pamatuju. Když mě ho Luboš Matoušek dovezl z Brna (ten modrej 100 oktanovej), hospodařilo se s ním jako se šafránem. A protože se seznamováky jezdili závodničkou (na normální benzín), před startem se musel upravit předstih. Jiskru (kterou bys podpálil barák) dodávalo tyristorové zapalování, vyrobené radioamatérém Z. Jarošem podle plánku z časopisu Radioamatér (nebo jak se to jmenovalo).
Tím jsem vstoupil do rizika, že mě bude dodatečně odebráno mé jediné vítězství v Horalské Rallye 89 pro nepovolené úpravy zapalování.
No a Boerka z Tuzexu samozřejmě byla a v ní interkom vyrobený stejným radioamatérem, jako zapalování.
25. 7. 2021 09:29
0 0
Konšel VFTS: ten časopis se jmenoval Amtérské rádio (lidově řečeno Amáro).
25. 7. 2021 11:51
1 0
Jen bych doplnil co se Klika týká, myslíte si že na rozebíračce motoru po Pačejovu 2020 tam byl jiný rozdělovač?smajlíksmajlík Nebyl protože tento systém je tam od Vsetína 2018 co jsem s žigulem jel já a nikomu to nevadilo až do teď. Bohužel když umíte řídit je to špatně a hned jste podezřelý a je jedno s čím jedete, automaticky jste podvodník a ještě lepší pokud máte slabší vůz než ostatní a je jedno jestli jedete tak že je auto skoro přelomené vejpůl po každém závodě to přece z venku nikdo nevidí to nasazení.
25. 7. 2021 23:36
0 0
Je to už mimo téma článku, ale svědectví Lubomíra Konšela by mělo být platným důkazem dobového použití elektronicky řízeného zapalování na podniku zapsaném v kalendáři FIA. Jen se úplně nevyznám v homologacích těch žigulů - VFTS má jiné číslo než 2105 do třídy A1300, se kterým jel Luboš tu Horalskou Rallye.
Kdy už někoho ve FIA napadne, že to dokazování dobového použití dílů je nehorázná blbost...
26. 7. 2021 00:33
0 0
Když můžou být sevisy za RZ na ME, proč by nemohly být na MČR? Moc toho není ani potřeba, vymezená zona, 2 mechanici, osobák nebo malá dodávka. Jedinné co se musí tak je nutné prodloužit jízdní dobu mezi RZ o cca 5 až 10 min, a upravit řády. Zrušení servisů za RZ, byl stejně jeden z mnoha nesmyslů které FIA vymyslela.
26. 7. 2021 09:02
0 0
Původně napsal Martin Knizek
Je to už mimo téma článku, ale svědectví Lubomíra Konšela by mělo být platným důkazem dobového použití elektronicky řízeného zapalování na podniku zapsaném v kalendáři FIA. Jen se úplně nevyznám v homologacích těch žigulů - VFTS má jiné číslo než 2105 do třídy A1300, se kterým jel Luboš tu Horalskou Rallye.
Kdy už někoho ve FIA napadne, že to dokazování dobového použití dílů je nehorázná blbost...
To dokazování "dobového použití" je trochu složitější. Není to tak, že někdo před 40 lety jel s nějakou úpravou (viz. Luboš s tyristorovým zapalováním) a tím pádem je prokázáno dobové použití. Je to myšleno tak, že danou úpravu nebo osazení nějakým dílem měla například fabrika a odpovídalo to tehdy platné příloze "J". Tím netvrdím, že takovou úpravu nemohl použít i "soukromník", pokud v dané době byla povolena. Já tohle řešil před 2 roky ve věci zadní nápravy jednoho auta s tím, že dotyčný chtěl použít jiné uchycení. Skončil jsem až u p. Ralfa Petterssona, šéfa techniků FIA a neprošlo to. Nikoho nezajímalo, že se jednalo o uchycení, které dnes 90% těchto aut v britském mistrovství jede, protože je to bezpečnější, ovladatelnější a neodcházejí poloosy atd., prostě v dané homologaci 5566 je to jinak. Například v UK většina Escortů místo motorů BDA a BDG jede Focus ST170 a nikomu to nevadí. ST má jen o málo nižší výkon, ale hlavně je kolem 2-4.000,- liber a BDG 26.000,- liber. Prostě tam mají jiný náhled na věc, jsou rádi za každé auto, které startuje a občas někdo použije hlavu, aby zbytečně neházel klacky pod nohy těm, kteří tato auta drží při životě. "Za nás", tedy v ´80 letech jsme neřešili tyto detaily, v podstatě to bylo "dělej si co chceš, ale nelez přes obsah". I když se i tehdy jeden, co koupil motor od federálního mistra z předchozího roku v A1300, po rozdělání po posledním závodě divil, že jel celý rok s osmnáctistovkou. Ale to jen na okraj. Situace je prostě taková, že dnes v řadách těch, co rozhodují, jsou lidé, kteří lpí na nesmyslech, nejsou schopni ani základní komunikace například s techniky FIA, aby problém vyřešili, protože jazyková vybavenost je nulová a místo zájmu, aby na startu stálo co nejvíc aut, tak si nebudou komplikovat život a co neví nebo neumí zjistit a dohledat, to raději zamítnou. Dnes je ve výjimkách mnoho případů, kdy je povoleno použití např. jiného bloku, jiné kliky a podobně, protože dobové díly prostě nejsou. Je potom výhoda toho, kdo jede nový blok motoru proti tomu, kdo má dobový? Možná v tom, že mu vydrží déle a soutěž dojede. Je výhoda mít lepší zapalování proti ruskýmu, 40 let starýmu rozdělovači s vytahanýma pružinkama? Možná díky tomu dojede a neklekne mu to na druhé vložce. Takže za mne bych tyto věci vůbec neřešil. Ale nejsem ten, kdo o tom rozhoduje... Budoucnost nás dědků bez budoucnosti je taková, že vezmeme zavděk starty tam, kde neřeší 3.14čoviny. Tedy Slovensko, Německo, ČMPR a podobně...
26. 7. 2021 13:19
0 0
Myslím, že to není složitější - je to přesně popsané v článku 3.3.3 přílohy K:
"... Díly nahrazující díly původně dodané výrobcem vozu mohou být použity pouze tehdy, pokud bylo prokázáno, že byly buď homologované, nebo v daném období povoleny přílohou J a homologačním listem použitelným pro příslušný vůz a že byly použity, v obou případech, pro tento speciální vůz při podnicích zapsaných do mezinárodního kalendáře FIA v daném období. Pro vozy období J1 a J2 nejsou alternativní díly použité na okruhu povoleny pro rally a naopak. ..."
Není tam uvedeno, při kolika podnicích měly být díly použity nebo kdo je měl použít. Pokud ten systém povoluje dobová příloha J a prokazatelně ho někdo použil v daném období, musí to stačit i šéfovi techniků FIA.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!