Hlavní obsah

RECENZE: Gump – pes, který naučil lidi žít. Spíše záslužný projekt než skutečný film

Právo, Věra Míšková

Nový film režiséra a kameramana Františka A. Brabce Gump – pes, který naučil lidi žít má o publikum předem postaráno. Jednak je tu předloha, stejnojmenná knížka Filipa Rožka, které se prodalo ke 150 tisícům výtisků, jednak fakt, že Češi jsou národem pejskařů a v naprosté většině jsou ohavným zacházením se zvířaty právem pobouřeni.

Gump - pes, který naučil lidi žít (2021) HD trailerVideo: Bioscop

Článek

Z obojího také film vychází. Roztomilý jack russell teriér v něm provází diváky svým osudem se vším, co člověk od „psího“ filmu očekává. Tedy s nevyžádanými dobrodružstvími psího ztracence, který hledá svého lidského kamaráda, se setkáními s lidmi hodnými i zlými, s oddanou psí láskou k člověku a současně s láskou člověka k psímu příteli, který umí možná víc než jen nahradit rodinu lidskou.

Už první minuty filmu přinejmenším dítě a teenagera rozpláčou, když v nich onen psík vypráví o tom, jak v zavřené tašce v popelnici společně s druhým vyhozeným štěnětem třetího bratříčka vlastními tělíčky zadusili.

Od prvních slz snad pomůže fakt, že ty dva zachrání Bedřich, ošuntělý muž s dřevěnou kárkou (Boleslav Polívka), a do psa se na první pohled zamiluje. Sestřičku prodá do dobrých rukou a Kluka si odveze do svého domova v otřískaném autě na vrakoviště, kde šťastně žijí se sousedkou, další zachránkyní týraného psíka. Hraje ji Eva Holubová v modrofialovém outfitu.

Pak ale vstoupí na scénu Ivana Chýlková jako zlá (a velmi toporně zahraná) osoba, která Kluka strčí do vlaku a odešle do neznáma, protože asi nemá psy ráda.

Proč je nemá ráda, proč má naopak Bedřich rád ji a další podobné „prkotiny“ film neřeší. Jde přece jen o to, aby se člověk a pes dostali daleko od sebe a hledali cestu zpátky. Bedřich tak dorazí do města, kde mají naštěstí na náměstí piano. Začne preludovat a záhy okouzlí brilantní hrou nejen hospodské štamgasty, ale též místního faráře (hraje ho mediálně populární farář Zbigniew Czendlik, jehož herecké schopnosti se limitně blíží nule), takže se z odraného bezdomovce rázem stane úhledný varhaník.

A psík? Inu víme, jak to s takovými chodí. Zloduch v podání Marka Taclíka ho uváže, aby chránil jeho nemovitost (jak by to na kratičkém řetězu dokázal, film opět neřeší), od něj se dostane k hodnému veterináři (Karel Roden) a k dalším zápletkám, v nichž se propere mimo jiné ohavnost množíren i smutek útulků.

Potom Kluk, teď už přejmenovaný na Gumpa, sice skončí u laskavých lidí (Richard Krajčo a Karin Krajčo Babinská), ale pořád to není ono. Každý pes má v srdci jen toho jednoho...

Z hlediska scénáře pro skutečný film (sepsal ho autor předlohy Rožek a v oboru debutující Lukáš Fišer) je film dosti strašlivý. Je plný didaktických a mravoličných pouček vyjadřovaných těmi nejmyslitelnějšími sentimentálními klišé, která v podání Gumpa, jakkoli ho mluví Ivan Trojan, doslova rvou za uši. Přináší přesný návod, jak se zachovat, když si chce vzít člověk psa z útulku („Ukažte mi toho, kterého nikdo nechce.“), i podrobný popis, jak psa vychovávat, prezentovaný scénami „ze života pejskaře“.

Ani zkušený režisér a kameraman František A. Brabec nedokázal z takto vystavěného scénáře natočit dobrý film, byť řadě záběrů milovník psů kouzlo neupře.

Jako projekt pomoci v péči o opuštěné psy je však Gump – pes, který naučil lidi žít určitě záslužný. Ukazuje, jak je starostlivost o zvířecí duši důležitá, v titulcích ještě zdůrazní, kdo se kterého psíka z filmu ujal a jak se teď má dobře, otevřeně vyzývá diváky, aby se o opuštěné psy zajímali a pečovali o ně. Lze si snadno představit, jak dojaté dítě rve z kina (nadšené nebo zoufalé) rodiče rovnou do útulku.

Bude-li to fungovat, útulkům i mnoha psům se nepochybně uleví. Bude ale další film či projekt o toulavých kočkách nebo o opuštěných a týraných dětech?!

Gump – pes, který naučil lidi žít
Česko 2021, 92 min. Režie: František A. Brabec, hrají: Boleslav Polívka, Eva Holubová, Jana Plodková, Marek Taclík a další