Honda City Hatchback 2024 dibuka tempahan di M’sia – lancar pada Q2, semua varian dapat ciri Sensing

Honda City Hatchback 2024 dibuka tempahan di M’sia – lancar pada Q2, semua varian dapat ciri Sensing

Tempahan bagi Honda City Hatchback facelift baharu kini telah pun dibuka untuk pasaran Malaysia, dengan model segmen-B ini dijadualkan bakal dilancarkan pada suku kedua (Q2) 2024. Barisan City Hatchback akan terus disertai oleh varian e:HEV RS, seperti foto yang dipaparkan di sini dengan beberapa perubahan rekaan.

Hatchback (dalam varian RS) yang diberikan sentuhan yang lebih segar menampilkan palang hitam yang lebih nipis pada sudut atas gril, di mana rekaannya berbeza berbanding versi sedan yang menerima kemaskini pada Ogos lalu. Selain itu, bampar baharunya kini didatangkan dengan kemasan lampu kabus yang lebih tajam mengapit jejaring honeycomb pada corong intake dengan tambahan saluran udara.

Walau bagaimana pun, foto untuk bahagian belakang tidak disertakan, namun dijangkakan mirip dengan model facelift di Thailand yang telah pun mula dijual. Juga dijangka terdapat elemen ala-diffuser yang dikemaskini pada apron bawah dengan roda aloi Berlina Black 16-inci yang lebih sporty.

Honda City Hatchback 2024 dibuka tempahan di M’sia – lancar pada Q2, semua varian dapat ciri Sensing

Bagi penjana kuasanya, e:HEV dilengkapi dengan sistem hibrid Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) yang sama, dengan roda hadapannya dipacukan oleh motor elektrik berkuasa 109 PS (107 hp atau 80 kW) dan tork 253 Nm. Motor elektrik itu dikuasakan oleh bateri lithium-ion yang dicas oleh motor elektrik kedua yang disambungkan ke enjin 1.5 liter naturally-aspirated DOHC i-VTEC empat-silinder Atkinson.

Penjana kuasa petrol hibrid ini berkadaran 98 PS (97 hp atau 72 kW) dan tork 127 Nm, dan sementara ia bertindak sebagai penjana pada kebanyakan masa, ia berfungsi melalui transimisi satu-kelajuan (digelar E-CVT) untuk memberikan pemanduan terus ke roda pada kelajuan yang lebih tinggi di mana ia adalah paling cekap.

Varian tanpa-hibrid juga ditawarkan, dan dijanakan oleh enjin 1.5 liter naturally-aspirated empat-silinder sebaris DOHC i-VTEC dengan hamburan kuasa 121 PS (119 hp atau 89 kW) pada 6,600 rpm dan tork 145 Nm pada 4,300 rpm, dengan pacuannya disalurkan ke roda hadapan menerusi CVT.

Untuk sistem bantuan pemandu, semua varian bagi City Hatchback facelift ini akan didatangkan dengan kelengkapan Honda Sensing secara standard, termasuk dengan ciri notifikasi ketibaan kereta hadapan.

Ciri berkenaan menyertai fungsi sedia ada termasuk brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki, penunggang basikal dan kenderaan di hadapan, kawalan kelajuan adaptif, bantuan pemusatan lorong, bantuan kekal lorong dan lampu tinggi automatik. Varian e:HEV RS juga akan menerima ciri tambahan low-speed follow untuk fungsi kawalan kelajuan adaptif.

Menerusi kenyataan media yang dikeluarkan, Honda Malaysia berkata lebih 28,700 unit City Hatchback telah dijual sejak ia diperkenalkan pada tahun 2021, dengan 10,300 unit telah dihantar kepada pelanggan pada tahun lalu. Di mana varian e:HEV RS telah menyumbangkan 16% jualan untuk keseluruhan model hibrid syarikat tersebut setakat ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required