Aurobay kini rakan teknikal pasukan Lynk & Co Cyan Racing dalam perlumbaan FIA TCR World Tour 2024

Aurobay kini rakan teknikal pasukan Lynk & Co Cyan Racing dalam perlumbaan FIA TCR World Tour 2024

Pasukan lumba Lynk & Co Cyan Racing mengumumkan bahawa ia kini bekerjasama dengan pembekal global untuk sistem rangkaian kuasa lengkap, termasuk enjin pembakaran dalam generasi baharu, transmisi dan juga sistem hibrid, Aurobay untuk perlumbaan FIA TCR World Tour bermula musim 2024 ini.

“Kami gembira untuk mengalu-alukan Aurobay sebagai rakan kongsi yang bernilai kepada pasukan. Pembangunan unit rangkaian kuasa adalah bahagian penting dalam sukan permotoran dan kami berharap untuk membuat pertukaran maklumat yang lebih mendalam dan meneruskan legasi kami dalam memindahkan pengetahuan dari litar ke jalan raya,” kata Fredrik Wahlén, Pasukan Pengurus Cyan Racing.

Bagi musim ini Cyan Racing akan terus menggunakan jentera Lynk & Co 03 TCR. Ia diasaskan dari versi jalan raya Lynk & Co 03 yang dibina menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) dan dijana oleh enjin 2.0 liter empat-silinder turbo, kedua-duanya dibangunkan oleh Volvo sebelum ini, tetapi enjin berkenaan kini dikilangkan oleh Aurobay.

“Enjin kereta jalan raya dari Aurobay mematuhi sasaran kadar efisien penggunaan bahan api dan emisi yang sukar, dengan prestasi yang bagus – faktor utama untuk keadaan yang ekstrim dalam perlumbaan FIA TCR World Tour”, kata pasukan itu pula dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Aurobay kini rakan teknikal pasukan Lynk & Co Cyan Racing dalam perlumbaan FIA TCR World Tour 2024

Aurobay telah ditubuhkan bersama oleh Volvo dan Geely pada 2021, dengan Volvo memindahkan kesemua aset ke dalam subsidiari milik mereka sepenuhnya, Powertrain Engineering Sweden termasuk kilang enjin Skövde di Sweden bersama pasukan R&D berkaitan. Ini membolehkan Volvo menumpukan perhatian terhadap pembangunan EV, manakala Aurobay membangunkan unit rangkaian kuasa pembakaran dalaman untuk dibekalkan kepada jenama lain di bawah kumpulan Geely.

“Di Aurobay, kami berkongsi komitmen Lynk & Co Cyan Racing untuk melangkaui sempadan pembangunan dan usaha untuk beraksi di peringkat terkemuka dunia. Sukan permotoran meletakkan semua komponen unit rangkaian kuasa ke tahap yang ekstrim dan kerjasama kami akan memberikan data penting untuk kedua-dua pihak dan mempercepatkan pembangunan. Kami sangat gembira untuk menyertai pasukan dalam usaha mereka untuk satu lagi gelaran dunia dan kami mengharapkan perkongsian yang berjaya,” kata Michael Fleiss, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Aurobay.

Seperti musim-musim sebelumnya, Lynk & Co Cyan Racing akan terus mempertaruhkan empat jentera lumba bagi bersaing dalam musim penuh FIA TCR World Tour tahun ini. Jentera berkenaan sebelum ini telah pun membolehkan pasukan tersebut meraih gelaran juara dunia untuk kategori pengeluar bagi musim 2019, 2020, 2021 dań 2023.

Perlumbaan pertama untuk FIA TCR World Tour 2024 telahpun bermula hujung minggu lalu dengan pusingan pertama berlangsung di Autodromo Vallelunga Piero Taruffi, Itali pada 20 hingga 21 April.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required