smart #3 muncul di KL Car Free Morning hujung minggu lalu; bakal dijual di Malaysia tak lama lagi?

smart #3 muncul di KL Car Free Morning hujung minggu lalu; bakal dijual di Malaysia tak lama lagi?

smart Malaysia yang diuruskan oleh anak syarikat Proton iaitu Pro-Net telah membawa model EV kedua jenama berkenaan, smart #3 ke Dataran DBKL semalam sempena Program KL Car Free Morning. Walau bagaimanapun unit yang didedahkan kepada umum tersebut masih lagi di’sembunyi’kan dengan pelekat penyamaran, tanpa sebarang perincian rasmi.

Seperti juga smart #1 yang telah dilancarkan ke pasaran tempatan pada akhir tahun lalu, smart #3 ini merupakan EV yang direka oleh pemilik jenama tersebut iaitu Mercedes-Benz, dan kemudian dibina oleh Geely menggunakan platform Sustainable Experience Architecture (SEA).

Namun smart #3 ini hadir dengan saiz lebih besar menampilkan dimensi 4,440 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,600 mm tinggi, bersama jarak roda sejauh 2,785 mm. Jika dibandingkan dengan smart #1, model ini adalah 170 mm lebih panjang dan 36 mm lebih tinggi, serta jarak roda 35 mm lebih jauh. Bukan sahaja saiz lebih besar, dengan rekaan seperti coupe pada SUV ini juga membuatkan ia nampak lebih sporty dan agresif, kurang aspek ‘camel’ seperti pada #1.

smart #3 muncul di KL Car Free Morning hujung minggu lalu; bakal dijual di Malaysia tak lama lagi?

Ketika didedahkan, model ini dikatakan mampu bergerak sejauh 440 km dalam kitaran WLTP yang lebih realistik. Untuk bentangan unit rangkaian kuasa pula adalah sama seperti yang ditawarkan pada #1 dimana versi asas hanya memacu roda belakang dengan motor tunggal 272 PS (268 hp atau 200 kW), manakala varian paling berkuasa dengan lencana Brabus dibekalkan dengan dua motor elektrik membolehkan ia memacu semua roda, bersama bekalan kuasa penuh berjumlah 428 PS (422 hp atau 315 kW).

Menurut smart Malaysia dalam kenyataan yang dikeluarkan, pihaknya bangga berdiri sebagai penyokong utama inisiatif Program KL Car Free Morning berkenaan dengan mempamerkan kenderaan smart #1 dan #3 ketika ia berlangsung, yang turut membuktikan komitmen smart dalam mempromosikan kehidupan bandar lestari.

“Selaras dengan Strategi Kelestarian smart Global, kerjasama kami dengan DBKL mewakili satu langkah penting ke hadapan dalam mempromosikan pembangunan lestari secara kolaboratif untuk masyarakat dan alam sekitar. Dengan mempamerkan kenderaan smart #1 dan #3, kami berhasrat untuk meningkatkan kesedaran tentang alternatif pengangkutan mesra alam dan menekankan kepentingan mengurangkan pelepasan karbon dalam melindungi alam sekitar. Selain itu, pemberian anak pokok ini dapat menambahkan sentuhan yang menyeronokkan kepada usaha kami dalam menyebarkan kesedaran”, kata Zhang Qiang, Ketua Pegawai Eksekutif smart Malaysia.

Dalam acara tersebut smart Malaysia telah menyumbangkan pokok untuk diberikan kepada peserta-peserta larian, sebagai simbol untuk ke arah gaya hidup yang lebih sihat.

“Langkah ini bukan sahaja menekankan dedikasi smart Malaysia dalam mempromosikan inisiatif hijau, malah memupuk hubungan yang lebih mendalam antara individu dan alam sekitar, meningkatkan kesejahteraan dan daya hidup secara keseluruhan,” kata smart Malaysia dalam kenyataan yang dikeluarkan.

“Di samping itu, inisiatif ini bertujuan sebagai penyelesaian untuk mencapai bandar lestari dan bebas karbon menjelang tahun 2030. Sebagai pengedar kereta elektrik (EV), smart Malaysia berada di barisan hadapan dalam peralihan ini untuk mengubah mentaliti ke arah memiliki kenderaan elektrik,” tambahnya lagi.

Berbalik kepada smart #3 yang didedahkan dalam program tersebut, ia mungkin menjadi petanda bahawa model berkenaan bakal dilancarkan pada pasaran tahun ini. Namun jangkaan sebenar tarikh pelancarannya masih belum dapat diagak.

GALERI: smart #3

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required