Beijing 2024: Toyota bZ3C dan bZ3X Concept didedah

Beijing 2024: Toyota bZ3C dan bZ3X Concept didedah

Semasa acara Auto China 2024 yang sedang berlangsung sekarang di Beijing sekarang, Toyota telah mendedahkan dua model konsep yang memberi petunjuk awal kepada kenderaan elektrik (EV) yang akan dikeluarkan untuk pasaran tidak lama lagi.

Jika ada yang mengatakan rekaannya nampak familiar, ini adalah kerana ia merupakan model evolusi daripada bZ Crossover Concept dan bZ FlexSpace Concept yang pernah ditunjukkan pada tahun lepas di Shanghai.

Bermula dengan bZ3C, ia adalah sebuah fastback crossover yang menggunakan rekaan lampu berbentuk C yang bersambung di tengah, bersama pembuka pintu sama rata dengan badan, sensor ADAS pada bumbung (berkemungkinan lidar) serta elemen diffuser di belakang.

Beijing 2024: Toyota bZ3C dan bZ3X Concept didedah

Masuk ke dalam, model konsep ini menggunakan rekaan papan pemuka minimalis bersama skrin sesentuh untuk sistem infotainmen yang turut boleh digunakan untuk melaras pelbagai fungsi kenderaan termasuk pendingin hawa.

Pada bahagian tengah terdapat konsol bertingkat yang turut menempatkan beberapa ruang barangan seperti cawan, berhampiran pemilih gear. Lampu suasana bagaimanapun maish tidak diketahui sama ada akan digunakan untuk model produksi ataupun tidak.

Pergi kepada model konsep kedua bZ3X, ia adalah sebuah SUV dua baris tmpat duduk yang juga menggunakan rekaan lampu seperti bZ3C. Di belakang pula terdapat jalur lampu panjang yang bersambung dari kiri ke kanan.

Beijing 2024: Toyota bZ3C dan bZ3X Concept didedah

Sekali lagi, semua fungsi kenderaan boleh diakses menggunakan skrin sesentuh di bahagian tengah dan konsol tengah juga mempunyai rekaan yang bertingkat. Kedua-dua bZ3C dan bZ3X mempunyai bumbung panoramik besar di bahagian atas.

Buat masa ini, Toyota masih belum memberitahu sebarang perincian berkenaan penggerak, tetapi ia dikatakan dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu maju yang terkini serta kokpit pintar di dalam.

Beijing 2024: Toyota bZ3C dan bZ3X Concept didedah

Selain daripada itu, Toyota juga menjelaskan bahawa kedua-dua kenderaan konsep ini dibuat dengan kerjasama pengeluar tempatan di China. Bagi bZ3C, antara syarikat lain yang terlibat adalah seperti BYD Toyota EV Technology, FAW Toyota Motor dan Pusat R&D Elektromobiliti Pintar Toyota (IEM by Toyota).

Sementara itu, bZ3X pula dibangunkan oleh Toyota dengan kerjasama Guangzhou Automobile Group (GAC Group), GAC Toyota Motor serta IEM by Toyota. Versi produksi bagi kedua-dua model konsep ini dijangka memasuki pasaran pada tahun ini di China.

Toyota bZ3 2024

Toyota bZ3C 2024

Toyota bZ3X 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required