Vědci: Psi umí rozeznat covid-19 i u lidí, kteří už mají negativní test

Psi vycvičení na odhalování nakažených koronavirem dokážou vyčenichat i pacienty s takzvaným dlouhým covidem, kterým už PCR-testy vycházejí negativně. K tomuto poznatku dospěli vědci pod vedením Veterinární vysoké školy v Hannoveru (TiHo) a informovali o něm ve vědeckém časopisu Frontiers in Medicine.

"Je známo, že při infekčních onemocněních dýchacích cest se mohou uvolňovat určité organické sloučeniny," uvedl Holger Volk z TiHo. Výsledky nové studie potvrzují hypotézu, že tyto sloučeniny jsou u pacientů s dlouhým covidem-19 přítomné ještě po významnou dobu po původní infekci.

Už předloni v létě vědci z TiHo zveřejnili první studii týkající se psů vycvičených na rozpoznávání lidí nakažených koronavirem. Psi zjišťovali infekci ze vzorků slin a sekretu z dýchacích cest. Při dalším výzkumu se ukázalo, že lze využít i vzorky moči a potu.

Nově se do výzkumu dostali vzorky odebrané od pacientů, kteří se s takzvaným dlouhým covidem léčili na klinice spadající pod Hannoverskou lékařskou vysokou školu (MHH). Tito lidé měli negativní výsledky PCT-testů. Při různých testech předkládali vědci psům vzorky lidí nakažených virem SARS-CoV-2, pacientů s dlouhým covidem a zdravých jedinců. Když očichávali vzorky od pacientů s dlouhým covidem a od zdravých osob, v 90 procentech pokusů rozeznali ty pocházející od nemocných.

Vědci z Hannoveru připomínají, že v medicíně se mimořádných schopností psů využívá ve stále větší míře: jsou schopni u pacientů vyčenichat například určité druhy rakoviny, malárii nebo některé bakteriální a virové infekce.